Venetië (English below pics)

Op de camping bij Venetië is het heerlijk toeven. We hebben er woensdag flink de pas in gezet om zo’n 14 km voor de camping te eindigen en zijn donderdag ochtend aangekomen op de camping. Fijn, want t was super weer en de mini agriturismo heeft een zwembad! Dus donderdag nog niets van Venetië gezien, maar fietsen gehuurd om naar het nabij gelegen dorpje Oriago te gaan en verder heerlijk aan en in het zwembad gelegen. Een super rustdagje. Vrijdag zijn we naar Venetië gegaan en dat was wel ff wennen! Waar we dagen door de wijde Povlakte liepen lopen we hier ineens door het massatoerisme. Wat een drukte! Mooie stad hoor, maar wat mij betreft te klein voor het aantal bezoekers. De rijen voor de basiliek van San Marco en de toren lopen tot halverwege het plein. Massa’s massa’s mensen hier. Maar we slenteren er lekker rond en pakken ook de boot naar Murano. En dat is wat mij betreft de grootste tourist-trap die ik ooit heb gezien. Waar we hoopten op werkplaatsen met glasblazers was de enige demonstratie een erg korte van 5 min en niet echt de kunst van het glasblazen wat er gedemonstreerd werd. Jammer. Natuurlijk wel een souveniertje meegenomen (je bent massatoerist of je bent het niet, daarbij wil ik wel iets leuks om deze reis bij me te dragen) en meteen iets uitgezocht voor Ahmed, omdat hij zaterdag naar Venetië gevlogen is om een dagje met me door te brengen hier. Zaterdag ochtend was het zover. Mama en ik hebben afscheid genomen met een lach en een traan en vanaf hier gaan onze wegen scheiden. We willen allebei alles uit deze tocht halen en voelen allebei dat alleen gaan daar ook bij hoort. Als ik ergens achter ben gekomen de afgelopen 4 weken is het dat ik gewoon erg graag alleen ben. En zij heeft dat ook, dus dan regelen we dat. Ahmed heeft een extra route boekje meegenomen en een gasstelletje en mama is good to go! Na de laatste knuffel merk ik dat ik er een beetje verloren bij sta. Maar ik weet dat m’n lieve moedertje dit heel goed alleen kan en Ahmed zou Ahmed niet zijn als hij met z’n grappen me meteen weer in de stemming brengt. Ook wij slenteren samen weer Venetië in. Op naar het massa toerisme. Gelukkig vinden we nadat we nog even naar San Marco zijn gegaan snel een rustiger wijk. Met leuke wijnbarretjes. We gaan al borrelend aan t water zitten en hebben een heerlijke dag, avond en ochtend. Vanmiddag (zondag) om 2 uur is hij weer vertrokken en ineens sta ik in m’n eentje op het busstation. Het regent en onweert en ik zou mezelf niet zijn als ik weer eens op m’n snufferd ga. Niets aan de hand gelukkig, ik gleed gewoon uit op een natte trap. Inmiddels ben ik terug op de agriturismo, waar ik meteen maar een kamer heb gevraagd ipv de camping. Ik lees ook nu.nl en alle berichtgeving over ingeslagen bliksem en ik ga vannacht niet in t enige tentje op de camping zitten wachten tot ik geroosterd word. Gelukkig hebben ze een kamer en nu lig ik op m’n twee persoons bedje, ga ik dalijk een heerlijke douche nemen en nog goed nagenieten van die heerlijke dagen in Venetië!
Tot snel weer!!

image

image

image
Ergens in de buurt van Dolo.
image
Gewoon mooi oud en verlaten
image
Villa bij Oriago
image
Oriago
image
Lekker terrasje in Oriago
image
De Po vlakte in al zijn verlaten schoonheid
image
And again
image
Zwembaaaaaaad!!
image
Murano glasfabriekje
image
Venetië vanaf de boot
image
De drukte op de ponte rialto
image
Aaaah koetsjiekoetsjie

It’s really nice at the camping near Venice! We walked a lot Wednesday to get to a b&b about 14 km from this camping. So Thursday morning we arrived here. The weather was really great and this camping has a pool! So we decided not to go to Venice yet but instead we rented bikes and went to the small town nearby, Oriago. And we just relaxed in and by the pool.
A really nice relaxing day! Friday we went to Venice and that was something else! After days in the open fields of the Po area we now were in the mass tourism that is called Venice. So many people! It’s a beautiful city, but it’s too small for the amount of people that come here. The lines at San Marco square go across the square. Huge amounts of people. But we just wander around and take the boat to Murano. I think it’s the biggest tourist-trap I’ve seen so far. We expected glass blowing workplaces but actually there was only one small demonstration and it didn’t really show what they were doing well.
Off course we did get a souvenir, want to live up to the standards of the city (plus I wanted something to have and remember this trip by) and I got a little something for Ahmed, who flew in Saturday to spend a day with me here.
And than it was Saturday morning. The moment my mom and I said goodbye, cause we decided a while ago that we both want to make the most out of this trip and that includes walking alone as well. So we decided that 4 weeks together was nice but also enough. Ahmed brought an extra route book and a gas stove so my mom was good to go. We said goodbye with a smile and a tear and after the last hug and she was gone I felt a little bit lost. Lucky me there was Ahmed bringing me back to laughter with his silly jokes. And off we go, into the mass tourism. Nice enough he found an area where it was a lot less touristy and we spend the evening drinking wine amongst the Italian students and having an amazing seafood dinner.
This afternoon (Sunday) he had to leave again and there I am, on my own in the rain in Venice. And off course I wouldn’t be me if I didn’t slip and fell on the stairs in the city. Luckily nothing serious and I could laugh about it and probably so could the mass tourism 😉
So here I am now, back at the camping. But the first thing I did when I got back was ask if they had a room for me. Cause there were thunder storms and there will be more tonight. And since I’m the only tent left on the camp site, I don’t feel very comfortable sleeping there. Lucky me they had a room and here I am, on my double bed, ready to take a shower, relax and think back on those wonderful days in Venice!
Until next time!

5 gedachtes over “Venetië (English below pics)

      1. Hi, Annemieke! That’s nice that you can walk pain-free! Yesterday wasn’t such a good day as it started to rain on the journey – but now I’ve got a nice room which I could prelonged for a third night.
        Today I made the Uffizies and Piazza de Michelangelo – great! And since about 2 hours the there is the yellow stuff on the ceiling…I think some call it sun 😉

        Looking forward to your next post, enjoy your trip!

        Like

Geef een reactie

