Florence, Verona en Siena

Zodra ik Florence binnen loop weet ik al meteen dat ik hier weer een keer naartoe wil. Sorry Ahmed, maar een weekendje Florence moet er de komende jaren toch wel in zitten! Wat een heerlijk mooie stad! Eerst maar een ijsje en dan hup de stad in. Ik struin door de rozentuin naar de ponte vecchio. Ook al is het druk met toeristen, deze stad is daar best groot genoeg voor. Overal om me heen hoor ik Amerikaans, volgens mij een populaire stad voor de VS. Naar het Michaelangelo plein hoef ik niet, daar is m’n camping al. Maar ik zie verder een groot deel van de stad als ik ronddwaal. Ik ga nergens naar binnen. Om eerlijk te zijn ben ik gewoon te moe van de afgelopen week. Geeft niet. Nu ik besloten heb hier terug te komen kan ik dan wel alles zien. Ik check het internet op zoek naar nog relatief onontgonnen gebied en kom uit op de piazza Santa Spirito. Een rustig plein bij de gelijknamige kerk. Hier plof ik op t terras en bestel wat te eten en te drinken. Ik vraag de serveerster waar ik leuk voetbal kan kijken en zij wijst me op een pub niet te ver hier vandaan. Als ik er aan kom is het nog redelijk leeg, maar niet snel na ik me geïnstalleerd heb wordt het een stuk drukker. Ik klets wat met een Italiaanse jongen, die er heeeeeeel erg gespannen uitziet. Als de eerste goal voor Italië valt kan hij niet eens juichen, ik moet m eerst even ‘wakker’ schudden! Italië wint, en ik ben nog steeds blij. Dat was het voor Florence besluit ik. Ik heb de stad totaal geen recht gedaan, maar heb wel heerlijk genoten. Voldaan duik ik mijn tent in. Morgen Verona!

In de trein blijkt dat ik n super goed kaartje gekocht heb. Mijn plaats is aan het raam, met geen stoel naast me. Prima, kan niemand mijn kegel van gisteren ruiken! En elke plaats heeft zijn eigen stopcontact, fijn, want op de camping waar ik zit durf ik nergens mijn telefoon te laten liggen in de oplader. Kan ie nu mooi ff opladen terwijl ik mijn Blog schrijf. In Verona word ik aangenaam verrast. Ik had geen hoge verwachtingen van deze stad, vraag me niet waarom, maar het blijkt er super mooi! Lieke en Micha wachten met kinderen in t centrum dus daar loop ik snel naartoe. Eerst maar wat eten met z’n vijven, dan zien we daarna wel verder. Alledrie hebben we nog niet ontbeten en alledrie pakken we een tweede ronde broodjes 🙂 Vervolgens struinen we met z’n allen de stad af. Met de kindjes is het niet heel handig om overal naar binnen te gaan en eigenlijk vind ik dat wel prettig. Lekker rondlopen en bijkletsen. Een bruggetje hier, een fonteintje daar. De lucht trekt open en al snel schijnt de zon. En ik vind het heerlijk. Uiteindelijk besluiten we wat blikjes bier te halen en neer te ploffen in t gras. Alleen zit dat neerploffen in t gras er hier niet in. Dat mag blijkbaar niet. Dan zij op n bankje en ik op de grond. Ook leuk, geef ons een zonnetje en een drankje en het is gezellig. Mijn trein gaat om half zes alweer terug, maar met de kinderen wordt het zo laat al niet. Dus voor ik de trein in spring ga ik lekker naar de Mac! Haha! Ik weet het, het is schandalig, maar met de biertjes van gister en de biertjes van vanmiddag simpelweg een must.
Terug in Florence kom ik in mijn tent eindelijk mijn ‘roommate’ tegen. Een Californische meid die hard heeft gespaard, haar werk heeft opgezegd en naar Europa is vertrokken. En nu zwerft ze na Oostenrijk een beetje door Italië rond. We raken aan de praat, over alleen reizen, over familie, vrienden en op de een of andere manier klikt het meteen. We besluiten samen een fles wijn te bestellen (ik heb immers een goede bodem van de Mac 😉 en kletsen tot de fles leeg is. Na het uitwisselen van de nodige gegevens (facebooook) ga ik m’n bedje in, want morgen moet ik weer op weg. Ik hoop dat zij nog lang mag blijven dwalen en de mooiste dingen mag zien en meemaken! En ik dwaal de volgende morgen weer verder naar Siena.
Ik heb een wandelroute gevonden via de gps die me naar Siena gaat brengen. Ik weet dat de totale afstand naar Siena zo’n 78 km is en schat het stuk wat ik vandaag ga lopen in op 25. Maar al na een uur of 2 kom ik erachter dat die inschatting verkeerd is. Het gaat wel 35 worden. En dat is vervelend, omdat ik lekker laat ben gestart en eigenlijk met dat mooie weer wel weer eens zou willen wassen. (met de machine dan hé, met de hand doe ik elke dag wel) De route neemt me mee over bospaden, fantastische uitzichten en verlaten weggetjes. Ik besluit alleen wel na zo’n 25 km dat het mooi is geweest en gebruik vanaf daar Google maps om de snelste route naar de volgende camping te vinden. En zelfs Google maps heeft niets anders in de aanbieding dan onverharde paden. Ik ben hier echt in the middle of nowhere.
Ik loop over een weg waarvan de helft in de afgrond ligt. De aarde doet me wat vers aan, dus ik besluit een beetje voorzichtig te doen. De weg gaat onder half omgevallen bomen door en ik sluip er (zover dat dat kan met die rugzak) voorzichtig tussendoor. Op een gegeven moment kom ik bij een wegafzetting, waar aangegeven staat dat de weg gevaarlijk is en je er dus niet in mag. Alleen staat die afzetting wel ff richting de weg waar ik uit kom. Als ze dat nou 3 km terug ook hadden gedaan… Lachend stap ik over de afzetting heen en wandel ik de rest van de 10 km naar de camping. Ik kom er om 16.00 uur aan, normaal te laat voor een wasje, maar het weer is vandaag zo schitterend mooi dat ik nog voor ik m’n tentje opzet alles in de was gooi. Hoppakee, bikini aan en zwemmen maar!
De weg naar Siena is nog twee dagen en ik moet er een van wildkamperen. Of nou ja moet, ik wil gewoon niet zoveel betalen als ze hier vragen voor n kamer, dus besluit m’n tentje op een camperstop op te zetten achter de campers. Dat gaat prima. Ik ben al weer weg voor de eerste campermensen wakker zijn en heb nog geslapen ook! De route is weer prachtig mooi en natuurlijk loop ik alles veel te veel te bewonderen en lig binnen 2 uur met m’n snufferd op de weg. Zelfde wang, zelfde knie. Jammer genoeg bergafwaarts, dus ik heb een flinke smakkerd gemaakt en moet even blijven zitten om bij te komen. Kan ik meteen nog even genieten van t uitzicht 😉 Het is nog geen halfuur later als ik me bedenk dat ik al een paar minuten loop te staren naar een wolkje wat wel erg veel op Casper t spookje lijkt. Misschien moet ik toch maar wat meer op de weg gaan letten, wil ik heelhuids in Rome aankomen… Maar de rest van de weg verloopt vlekkeloos en ik kan heerlijk genieten van de schoonheid van Toscane. Ik heb een paar fantastische ‘panoramic views’ en laat in de ochtend kom ik al aan in Siena. En het weer is gewoon nog steeds goed!! Zou het dan eindelijk omslaan?! Ik hang m’n was op en duik Siena in om voetbal te kijken. Zo groot is deze stad niet, kan ik morgen ook wel zien! En Italië wint gewoon weer! Als ik om 20.00 een dutje ga doen voor de volgende wedstrijd wordt het de volgende ochtend 10.00 uur voor ik besluit op te staan. Ik zal t wel nodig gehad hebben!
Siena is een super mooie stad! De hele stad doet lekker middeleeuws aan. Ik kan er heerlijk van genieten. Het enige jammere aan deze stad is dat het volledig leeft van toerisme. En dat zorgt wel voor wat nare tintjes. Alles draait om geld. Wil je een toren beklimmen om van t uitzicht te genieten mag je netjes 20 euro afrekenen. Dat gaat boven mijn budget en heb ik dus ook niet gedaan. Wil je voetbal kijken in de kroeg moet je 10 euro betalen of verplicht bier drinken. Dat vond ik dan weer minder jammer en ik heb dan ook lekker biertjes gedronken. Het plein is wel fantastisch mooi. Ook daar neem ik lekker de tijd om te zitten en mensen te kijken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Siena een topstad en snap ook met het verleden dat ze wel moeten, zo leven van het toerisme, maar het doet een klein beetje afbreuk aan de verder super mooie sfeer van Siena.
Ik heb er al met al een mooie dag gehad en ga met een goed gevoel weer verder. Morgen rest mij de via francigena naar Rome. Ik heb nog drie weken, wat waarschijnlijk veel te veel tijd is, dus kan het lekker rustig aan doen!!
Als ik in steden als deze drie loop, vind ik het wel jammer dat ik niet zo’n fantastische fotograaf ben. Mijn kiekjes doen afbreuk aan de schoonheid van deze drie juweeltjes. Maar toch, doe ik ze er lekker bij!

image
Florence vanaf Fiesole
image
Florence
image
Ponte vecchio, Florence
image
Verona
image
Verona
image
Florence - Siena
image
Florence - Siena
image
Verona
image
Uitzicht vanaf t terras van de camping
image
Florence - Siena
image
Verona
image
Florence - Siena
image
Florence - Siena
image
Mijn uitzicht toen ik op m'n snufferd ging
image
Florence - Siena
image
Siena
image
Porta Roma, Siena
image
Siena
image
Siena
image
Siena

As soon as I enter Florence I know I want to go back here. What a beautiful city. Sorry Ahmed, but we’re gonna have to do a citytrip here!
I buy myself an icecream and than I go into town. I wander through a rosegarden on to the Ponte vecchio and into the city. There’s a lot of tourists here, but Florence is big enough to handle them. I here a lot of US around me, so I think it’s a popular destination for the US. Probably Rome, Florence and Venice. I see a lot of the city but I don’t go inside anywhere. To be honest I’m just too tired from the VDD. I don’t really mind, since I decided to go back here, I’ll just go inside than.
I check the Internet to find a less touristy area and end up at piazza Santa Spirito. A not so busy square, where I end up on a terrace. I ask the waitress where I can watch the game, and she shows me a pub. When I enter, it’s not very crowded, but as soon as I’m installed it gets quite crowdy. Italy wins, yay! After the match I decide it’s been enough for Florence. I know I didn’t do the city justice at all, but that will come another time. Tomorrow I go to Verona!
When I get into the train it appears I bought some great tickets. I have a seat all by myself (very comfortable) and all the seats have plugs. Which is nice, cause I don’t like the camping I’m at and I’m afraid to leave my phone charging somewhere there. So now it can charge while I write my blog.
In Verona I’m pleasantly surprised. I didn’t have high expectations of this city but it turns out it’s very nice. Lieke, Micha and their kids are waiting for me in the center, so that’s where I go. We first go out for food, cause none of us had breakfast. After that we wander around in the city and with the kids it’s easier to just walk than actually go anywhere. I don’t mind, I like seeing cities like that, plus we have a chance to actually chat. We wander to a fountain here, a bridge there, and end up buying some beers and want to go sit on the grass. But that’s apparently not allowed here, so we take a bench and I sit on the ground. All good, give us sunshine and a drink we are happy people. My train goes back at 17.30 but we don’t make that with the kids. And that gives me just enough time to go for a greasy Mac Donalds. I know, it’s a sin, but I need it today!
Back in Florence I finally meet my ‘roommate’. A nice girl from California who saved up, quit her job and jumped on a plane to Europe. Now she is wandering around in Italy after being in Austria for a while. We start chatting and have a connection straight away. We decide to buy a bottle of wine and chat until the bottle is empty. After exchanging contacts (yay Facebook) I go to bed, cause I’m walking again the next day. I hope she may wander for a very very long time and see and live all the things she wants to. The next morning I start my wander to Siena. I found a gps route of a total of 78 km to Siena and I guess that my first day will be 25. Quite soon in the walk I know I was wrong. But I just continue and will see where I end up. But after 25 km of walking I decide to just follow Google maps to the campsite, because I would like to do another machine wash. The next ten km are all Google maps and that even doesn’t have any paved roads, I’m really in the middle of nowhere here!
I’m walking on deserted roads and than I see a part of the road being swept downhill. The dirt looks rather fresh, so I decide to take it slowly. I have to sneak under half fallen trees (as far as you can sneak with this backpack) and than I reach a roadblock. It’s been set up the other way, saying that this road is dangerous. Would have been smart to cut of the other exit as well huh?! I reach my campsite at 16.00 normally too late for a washing, but the weather is so great that I do one before I even pitch my tent. And than I hop into my bikini and go swimming!!
The way to Siena is 2 more days. One of which I park my tent behind a camperstop because the prices for the rooms are ridiculously expensive. It all goes well, no one saw me and I even got a good night sleep. The next day is beautiful as everything here in Italy. But Tuscany will always have a special place after this trip. The views are really amazing, I have a few very lovely ‘panoramic views’ and it’s even a bit too pretty, because before I know it I’m yet again lying face down on the road. And it’s downhill, so it was quite a fall. Big scratch on both my knee and face. I have to sit down for a bit too recover. But hey, good time to enjoy the view 😉
When I reach Siena it’s late in the morning, so I decide to do my laundry and go to the city. I want to watch Italy again, I’ll see the most of Siena tomorrow. Luckily they win! Hope they win the tournament cause I’ll be there with the finals! At night I want to take a nap before the evening match, but I end up sleeping till the next morning, I guess I needed it.
The next day I go in Siena. It’s a very very beautiful city with a big medieval feel to it. I absolutely love walking these streets. For me the only disadvantage is that Siena is relying on its tourists and that you can see in everything. Climbing a tower to have a city overview which is 3 euro in Bologna is 20 euros here. Too much for me, I pass this one. If you want to watch a euro match you have to pay 10 euro or drink beer. Not that big of a problem, I’ll drink the beer!
All and all I love Siena, and I get with their history that they have to rely on tourists, but for me it is a downside of this amazingly beautiful city.
But, I return to the campsite with a good feeling. And from tomorrow it is time for me to take a new path. Well, an old path actually, cause from tomorrow I’ll be walking the old pilgrimsroute La Via Francigena. Benieuwd wat me dat gaat brengen 🙂
When I walk through these three cities I feel it’s a pity I’m not a very good fotographer. My pics are not doing these three gems any justice. But still I’m adding them!

Geef een reactie

